Jestli jste si nejdříve přečetli můj profil, tak víte, že jsem byla v červnu 2010 vybrána do národního vedení AIESEC v Íránu. Někteří z vás si možná říkáte: ta holka se zbláznila - vždyť Írán je země teroristů, ženy chodí zahalené v černém a alkohola sex jsou tu největší tabu. Když jsem se v březnu 2010 na svou pozici hlásila, myslela jsem si to samé. Pak mi ale pár lidí, kteří už Íránu byli, otevřeli oči a já zjistila, že pravda o Íránu, kterou známe my v ČR se hodně liší od skutečnosti.

Tento blog je věnován všem, kteří mají zájem se dozvědět jaký Írán skutečně je. Budu se zde snažit popsat vše, co zažiju za 10 měsíců, které tu mám strávit na místní pobočce AIESEC.

pondělí 31. ledna 2011

Taroff

Pokud se rádi hádáte o to, kdo zaplatí večeři nebo kdo vejde první do dveří, tak si budete v Íránu užívat. Něco takového je tu totiž na běžném pořádku – i když se s tím většinou setkáte při jídle nebo při placení. Tady tomu říkají taroff.
S nejvíce případy „tarofování“ se setkáte v taxi. Mě jako cizince se už několikrát stalo, že při vystupování v taxi  si taxikář nechtěl vzít peníze. To je však taroff – neznamená to, že peníze nechce, ale je to prostě takový zvyk. Takže pokud se vám to stane, rozhodně neodcházejte bez zaplacení – to je považováno za neslušnost. Charakteristika taroffu je, že taxikář dvakrát až třikrát odmítne a vy musíte vždy naléhat, že zaplatíte – pokud už taxikář odmítá již po čtvrté nebo víckrát, opravdu míní, že peníze nechce – potom tedy můžete odejít bez placení.
Pokud jste na druhé straně, například nabízíte někomu ochutnat vašeho jídla a ten odmítá, platí stejné pravidlo – pokud odmítne víc jak dvakrát, tak opravdu vaše jídlo ochutnat nechce. Pokud však odmítne jednou a vy mu nenabídnete znovu, možná se urazí, protože ochutnat chtěl, ale je pro něj zvykem odmítnout dvakrát a teprve pak skutečně ochutnat.

1 komentář:

  1. hi dear alena,
    Im moujan(you call me mouje).
    I really want to read ur post about Iran,but unfortunately I cant even read them. would u plz hep me to translate them in English or any other language that I can understand?

    OdpovědětVymazat